تور های طبیعت گردی،داخلی و خارجی

تور های گردشگری

رتهنمای طبیعت گردی، مکان های دیدنی ایران و جهان، مقالات جهانگردی، معرفی زیبایی های ایران

  • ۰
  • ۰
روستای مارکده

روستای واقع‌شده در پیچ‌وخم رودخانه زاینده‌رود موسوم به روستای مارکده، به‌گونه‌ای است که گمان می‌رود رودخانه زاینده‌رود دور آن می‌چرخد.

روستای مارکده

این روستا یکی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان محسوب می‌شود و در کنار رودخانه خروشان زاینده‌رود قرارگرفته است. موقعیت این روستا به گونه ایست که گویی مارکده در انحصار رودخانه است و این موضوع زیبایی آن را دوچندان کرده است. مارکده، یکی از مناطق پر آب‌  رودخانه زاینده‌رود به شمار می‌رود؛ به‌طوری‌که خروش و زیبایی و پرآبی رودخانه زاینده‌رود به‌خوبی دیده می‌شود. به علت بافت روستایی، وجود درختان سر به فلک کشیده، باغات متعدد و همچنین رودخانه زاینده‌رود، این منطقه چشم‌اندازی زیبا دارد.

مارکده 1500 نفر جمعیت دارد و پرجمعیت‌ترین روستا در محدوده خودش محسوب می‌شود. شغل اصلی مردم این منطقه باغداری است و از این محصولات می‌توان به هلو، بادام، گردو، آلوچه و... اشاره نمود.

زبان مردم روستاهای اطراف مارکده، ترکی است و از ترک‌های ایل قشقایی محسوب می‌شوند. ولی در این میان روستای مارکده کمی متفاوت است چون بیش از نیمی از مردمانش فارس زبان و نیمی دیگر ترک‌زبان‌اند.

جاده‌های آسفالت از روستای مارکده به شهر‌های بن، شهرکرد، سامان، تیران، نجف‌آباد، اصفهان و شهرک سد زاینده‌رود کشیده شده است که مردم روستا برای انجام کارهای اداری و تجاری خود به این مناطق رفت‌وآمد می‌کنند. فاصله روستای مارکده تا مرکز بخش سامان ۳۵ کیلومتر و تا شهرکرد ۶۰ کیلومتر است که دسترسی به آن را آسان کرده است.

روستای قوچان روبروی مارکده است به‌گونه‌ای که عرض رودخانه فاصله بین دو روستا محسوب می‌شود و توسط یک پل باهم مرتبط می‌گردند. همسایه غربی، روستای گرمدره و همسایه شرقی، روستاهای صادق‌آباد و یاسه چای هستند. روستای مارکده و روستای قوچان، منطقه بسیار زیبایی ایجاد کرده‌اند که زمینه توسعه گردشگری دارد. با توجه به سفر کردن گردشگران متعدد به این منطقه اکثر روستاییان با اجاره دادن یک طبقه از خانه‌های خود امر سکونت برای مسافران را میسر ساخته‌اند.

همچنین با مرمت حمام تاریخی که در این روستاست می‌توان  گردشگری را در مارکده توسعه داد. همچنین یکی از دلایل محبوبیت این روستا، نزدیکی به منطقه توریستی سامان است و وجود بناهای تاریخی در کنار جاذبه‌های طبیعی از ظرفیت‌های منطقه به شمار می‌رود که نقش مهمی را در جذب مسافر و گردشگر ایفا می‌کند.

یکی از ظرفیت‌های مهم این منطقه نزدیکی به استان اصفهان و در راستای آن، ظرفیت برای ورود مسافر و گردشگر و افزایش درآمد مردم روستاست که باید از آن بهره گرفت.

روستاهای منطقه سامان و من‌جمله روستای مارکده به‌واسطه وجود رودخانه زاینده‌رود و آب‌وهوای خنک از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و گردشگران در طول سال به‌ویژه فصل بهار و تابستان از این روستاها بازدید می‌کنند.

  • ۹۸/۰۴/۲۲
  • admin tours

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی